Jag vägde 200 kg!

Jag har varit överviktig i nästan hela mitt liv, och haft farlig bukfetma de 10 senaste åren.

I augusti 2018 upptäckte jag att jag vägde 200 kg. Detta kom som en rejäl käftsmäll och ett uppvaknande. Det kändes som att jag verkligen hade nått botten, och att nu handlar det om liv eller död. Då bestämde jag mig och där började min resa till bättre hälsa och frihet från denna kropp som jag varit som en fånge i.

Hur blev det så här?

Det kom så klart inte som en jätteöverraskning att jag vägde så mycket, men jag har på något sätt i många år levt i förnekelse. Jag trodde att jag fortfarande vägde runt 150 kg. När man är så fet som jag är så gör inte 10 kilo upp eller ner särskilt mycket på utseendet, men om en person som väger 80 kg går upp till 90kg blir det förmodligen rätt så tydligt på till exmepel magen.

Varför har jag misshandlat min kropp så här då? Jag har som sagt varit överviktig sedan jag var barn och vad jag kan minnas var jag senast relativt normalviktig (med putmage) när jag var 19 år och gjorde militärtjänst. Efter Lumpen så las mitt basketlag ner och jag har efter det inte sportat aktivt. Detta är alltså 16 år sedan. Och även om jag levt ett ganska aktivt liv som pappa till 5 barn och är en person som gärna promenerar så har den fysiska aktiviteten inte varit tillräcklig på väldigt länge.

Om jag ska sammanfatta så beror min övervikt främst på:

• Matberoende. Inte bara socker utan mat i stort. Tydlig beroendepersonlighet.

• Perioder av psykisk ohälsa. Då och då i mitt liv har jag mått dåligt, även om jag aldrig varit i en djup depression. Under dessa perioder har mat varit som en tröst för mig. Förmodligen starkt kopplat till första punkten.

• Alldeles för lite fysisk aktivitet. Stillasittande jobb och ingen fast fritidssyssla som innebär träning.

• Nästan aldrig under 3000 kalorier om dagen i matintag. Det tillsammans med att aldrig få någon större kaloriförbränning har gjort att det ständigt byggts på. 5-10 kilo per år.

Vad har jag gjort sedan vågen visade 200 kg?

Jag är faktiskt rätt stolt. Vågen visar nu (2019-03-12) 173 kg. Det är en viktminskning på 27 kg. Tyvärr har det stått rätt still på vågen sedan 2 månader då jag av olika anledningar inte varit lika aktiv, men nu finns motivationen till att gasa igen och jag är väldigt nöjd med att ha hållit vikten under denna dåliga period.

Vad har jag gjort för att uppnå detta resultat?

  1. Börjat räkna kalorier med hjälp av appen Lifesum. Jag äter nu mellan 2000-2500 kalorier per dag.
  2. Dagliga promenader på mellan 4-9 km. Mäter med hjälp av AppleWatch.
  3. Kontakt med vården som stöttat med tips för kost.
  4. Samtal med psykolog en gång i månaden. Inte bara för att hantera detta med övervikten och viktnedgång utan för att jag tror att jag och alla andra människor mår bättre av att få prata med någon som inte är familj eller vän.

Vilka är mina största utmaningar?

För de flesta är viktnedgång en stor utmaning och när man väger 200 kg så är det en ännu större utmaning.

Problem som jag stött på hittills är:

• Huvudet tänker att det kommer ta alldeles för lång tid att nå målet att gå ner till 100 kg. Jag måste bli bättre på att sätta upp delmål och acceptera att detta kommer ta väldigt lång tid.

• Kroppen klarar inte riktigt av att träna på det sätt jag vill och kan. Knän, axel och rygg är skadade. Jag måste lära mig att träna anpassat för mina förutsättningar.

• Stressigt liv med fem barn och fyra företag som som ska tas hand om dagligen. Familjen är sjävklart min prioritet och företagen när det behövs. Jag behöver bli bättre på att planera och schemalägga träning.

Vad händer nu?

Nu med startskottet av denna blogg tillsammans med YouTube-kanal och Instagram så kommer jag ta med alla som är intresserade på min resa där jag kommer publicera text-, bild- och videoinnehåll på träning, kost och mitt nya liv i stort.

Nu ska jag komma igång med:

• Gymträning varje dag med fokus på styrketräning. Vi har byggt ett gym i ett av våra garage som har i stort sett allt man behöver för att träna hela kroppen. Med detta hemmagym så kommer jag ifrån stressen med att åka ifrån familjen, och det kommer blir superbra.

• Utöka promenaderna med målet att också löpträna om några månader.

• Börja schemalägga träning och livet. Har nu whiteboards där jag kan skriva upp vad jag ska göra varje dag. Har testkört lite och det har fungerat jättebra för mig.

Kommentera gärna nedan. Helst något annat än ”jävla fetto” eller ”äckliga tjockis”. De har jag hört förut. Något mer konstruktivt uppskattas.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*