Hur ser mina dagar ut just nu?

Tänkte att jag skulle skriva ett inlägg om hur mina dagar ser ut i veckorna nu när jag har mycket fokus på kost och träning för min viktminskning.

Vaknar 08.00 och fixar frukost till min treåring Elvira och efter det hennes morgonrutiner innan vi tar en promenad till förskolan. Denna promenad blir på ca 2,5 km för mig och är en rätt skön start på morgonen och även om det inte är en så lång promenad så är det pulshöjande för mig.

09.15 är jag hemma igen och fixar då frukost till mig själv. Normalt äter jag kyckling och wokgrönsaker. Jag använder ofta färdigstekt kyckling, den är lite dyrare och innehåller lite fler kalorier men för mig är det viktigt att saker går snabbt och smidigt. Annars är risken att jag tar något mer onyttigt som går snabbare att fixa. Jag gillar verkligen att äta varm mat till frukost så detta passar mig perfekt.

Jag brukar köra Kronfågels salladskyckling eller kycklingkebab tillsammans med Findus Spicy Zanju-wok. Jag tröttnar aldrig på den mixen. Vissa morgnar byter jag ut kyckling mot annan protein som ägg eller vannameiräkor. Ibland är det trevligt med lite omväxling.

Jag äter 175 gram kyckling och det är ca 245 kalorier och 220 gram wokgrönsaker som är ca 65 kalorier. Så totalt ca 310 kalorier för denna måltid.

Vid 10.00 går jag ut till det garage vi har byggt om till ett gym och kör ett pass. Gymträning är verkligen nytt för mig och innan jag satte igång igen så hade jag inte tränat ordentligt på ett gym på typ 10 år. Så nu blir det att testa sig fram lite och jag kör en blandning av övningar bara för att komma igång. Boxning, step up-bräda, medicinboll, battle rope, hantelövningar för biceps och triceps och olika övningar för rygg och axlar med skivstång. Ha en skön träningsvärk varje dag nu, speciellt i benen,

När jag kommer tillbaka från gymmet vid 11.00 stretchar jag, äter en frukt och tar jag en snabb dusch. Sen sätter jag mig på mitt kontor och kör ett arbetspass på ca 2 timmar.

Nu är klockan ca 13.00 och det är dags för lunch. Till lunch äter jag samma sak som till frukost. Samma innehåll, samma mängd och samma kaloriintag på ca 310 kalorier. Och är nu alltså uppe på ca 620 kalorier i matintag.

Efter lunchen så sätter jag mig för att jobba 2-3 timmar till innan det är dags att hämta min dotter på förskolan. Så där får jag in en till rask promenad på ca 2,5 km med ett väldigt kort avbrott för att packa ner dottern i vagnen. De är ofta ute och leker när jag hämtar så det går väldigt snabbt och smidigt.

När vi kommer hem så är det dags för mig att börja laga mat och sköta alla hushållssysslor som de flesta andra människor också behöver göra. Jag älskar att laga mat så här får jag lite tid för mig själv och äntligen vara lite mer kreativ i köket än att värma färdig kyckling och grönsaker. Jag lagar ofta vanlig tradtionell husmanskost på vardagarna och till middag äter jag den mat jag lagat tillsammans med familjen, och alltså ingen speciellt för att få i mig mindre kalorier. Enda skillnaden nu är att jag kanske öser på lite mer grönsaker och tar lite mindre kolhydrater men under middagarna äter jag tills jag är mätt och kaloriintaget hamnar normalt på mellan 500 – 1000 kalorier.

När kvällen nu har kommit så är det dags för mig att slå mig ner i soffan och inte göra något mer än att leta upp en bra serie eller YouTube-video på TVn. Jag är dock en person som gärna äter när jag tittar på TV, en ovana som jag haft sen barn. Men nu har kaloririka snacks som chips och godis bytts ut till mer nyttiga så det blir ofta en frukt, bär, lite keso eller lite nötter. Jag har ju en del kalorier kvar här för att komma upp till mitt mål på 2500 kalorier per dag. Men det är inte så att jag trycker i mig bara för att nå dit. Många dagar ligger jag på runt 2000 kalorier in.

Vid ca 22.00 lägger jag mig i sängen och lyssnar på en ljudbok tills jag somnar. Jag får normalt mellan 6-8 timmars sömn per natt.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*